Stappen zetten met een groot effect

Stappen zetten met een groot effect

 

 “A Journey of a Thousand Miles begins with ONE SINGLE STEP”   Lao Tze

Sommige mensen kunnen zo stoppen met roken of kunnen 10 of 20 kg afvallen. Of hebben een succesvol bedrijf met 4 kinderen thuis en sommigen lukt het helemaal niet. Hoe komt dat toch?

Veranderen

Als je denkt aan veranderen, denk je vaak aan grote plannen, zoals verhuizen, je relatie beëindigen, je baan opzeggen, een bedrijf beginnen.
Veranderen levert hoe dan ook stress op, onze hersenen houden daar helemaal niet van. Hoe groter de verandering, hoe groter de weerstand.

Angst

Elke keer als we geblokkeerd raken door veranderingen, zorgt ons brein voor een vecht- of vluchtreactie. Wat handig is als een leeuw ons bespringt, maar minder als we willen verhuizen.
Al het onverwachte, ook onze wens om te veranderen, veroorzaakt een schrikreactie, nodig om te overleven.
Een leven zonder angst is dus niet mogelijk. Angst zet ons in beweging en hoort erbij.
Het is dus de grote truc om onze hersenen voor de gek te houden.

Iedere reis begint met één eerste stap

Hoe kunnen we dat doen? Dat gaat het makkelijkst als je de weg naar je doel in kleine stapjes opdeelt.
Vraag je af wat je zou willen veranderen. Wil je meer rust in je leven, meer geld, een gezonder leven? Bedenk wat is het eerste, allerkleinste stapje dat je vandaag al kunt doen om dat doel te bereiken. Zodra je een paar stapjes hebt bedacht, maak je een bewuste keuze, waar je mee begint. Al deze kleine stapjes monden uiteindelijk samen uit in een grote verandering.

De psycholoog Robert Maurer schreef erover. Hij ontdekte dat Japanse ondernemingen de Kaizen techniek gebruiken om hun zakelijke doelen te bereiken. Kaizen betekent dat je kleine stapjes moet zetten als je wilt veranderen. Met geduld en vertrouwen zal het je lukken.

Je kent vast deze youtube video wel

Welke stappen kun je zetten om je doel te bereiken

Hier volgen vijf tips:

1. Stel eenvoudige vragen

Afvallen en gezond eten zijn goed voor ons. Dat weten we wel. Maar doen we het ook? De vraag: hoe kan ik in één jaar 20 kg verliezen, is veel te groot, de alarmbellen voor vechten of vluchten gaan onmiddellijk af.
Vragen als ‘op welke manier kan ik mezelf eraan herinneren om meerdere keren water te drinken per dag’ of ‘hoe kan ik 5 minuten strekoefeningen inplannen in mijn dag’ zijn veel eenvoudiger te realiseren.

Het stellen van vragen stimuleert ons brein. Vraag maar eens aan je partner: wat voor kleur jurk had ik gisteren aan? Die weet dat waarschijnlijk niet. Maar stel je vaker die vragen, gaat hij of zij er meer op letten.

Dus ook als je niet direct een antwoord weet op je vraag, helpt het om jezelf meerdere keren een vraag te stellen. Je zet je hersenen aan het werk. Je zult zien dat de antwoorden gaan komen en op onverwachte momenten.  Zoals Einstein zei: mijn beste ideeën komen als ik me sta te scheren.

 

2. Denk eenvoudige gedachten

Er wordt wel gezegd: als je iets wilt veranderen, spring gewoon in het diepe. Dat werkt voor sommige mensen, maar niet voor iedereen. Je kunt ook jezelf aan een nieuwe situatie laten wennen, door je gedachten te trainen.
Vergelijkbaar met topsporters die zich voor de wedstrijd zo precies mogelijk voorstellen dat ze winnen. Ze realiseren dan daadwerkelijk betere prestaties. Onze hersenen maken nl. geen verschil tussen visualiseren en echte beweging.

3. Voer simpele acties uit

Doe elke dag een kleine actie, zodat je in beweging blijft. Je zal zien dat het steeds makkelijker wordt. Misschien doe je er dan op een dag wel twee of drie!

Wil je je huis opruimen, doe één ruimte per dag. Of als dat te groot is, kies een ruimte en maak één kast schoon. Of zet de wekker op 10 minuten en stop daarna.
Wil je een taal leren, leer iedere dag een woord.

 

4. Los kleine problemen op

Herken signalen die niet goed voelen. Als een relatie langdurig niet goed loopt, hoe was het eerste contact? Waren er al tekenen van een situatie die in het begin genegeerd zijn? Voel je pijn bij het sporten die net even anders is en loop je daarmee door? Lekt je wasmachine water, kijk het na. Herken de tekenen als het probleem nog klein is. Als het uit de hand loopt kost het veel meer moeite om de situatie te herstellen.

5. Geef jezelf kleine beloningen

Doe het meest vervelende wat er op een dag moet gebeuren eerst en stel jezelf een beloning in het vooruitzicht. Dat kan al heel eenvoudig een warm bad of sauna na het sporten zijn, een stuk chocola na het schrijven van een opdracht, een lunch na de boodschappen. Iets waar je blij van wordt.

Herken de kleine momenten

Om de kleine momenten van het leven te herkennen heb je een open mind nodig. Wees aandachtig aanwezig in het hier en nu. Kijk om je heen, zie de knoppen ontluiken, de zon schijnen. Zie dat een moeder worstelt met haar kinderwagen en help even. Glimlach naar voorbijgangers. Zeg goedemorgen. Je wordt er zelf ook blij van.

Wil je concreet aan de slag?

Als je meer wilt weten over Kaizen of over andere manieren hoe je stappen kunt zetten en bijvoorbeeld uitstelgedrag kan overwinnen:

Doe dan nu mijn gratis videotraining Small Steps, Big Magic! 

Je krijgt vier korte videolessen plus een werkboek met praktische tips en oefeningen!

Ga hier naar de pagina om je in te schrijven, dan krijg je binnen enkele minuten de eerste video in je inbox!


Ja, ik schrijf me direct in!

Vorig bericht
Je waarden als kompas
Volgend bericht
12 tips om te visualiseren
Coach voor vrouwen van boven de 50

Over Minke Brik

Als alignment teacher & synchroniciteitsexpert spreek ik veel talentvolle vrouwen die net als jij prachtige plannen en ideeën hebben waar de wereld ook echt behoefte aan heeft. Het is mijn passie om aan zoveel mogelijk mensen te leren hoe je een ontvangststation wordt voor synchroniciteit, voor de boodschappen van het Universum, zodat je leven makkelijker, simpeler en vooral plezieriger wordt!

Ook interessant om te lezen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.